top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תDikla Mor

כאבים בעצם הזנב בזמן הריון

סיבות לתופעה:


בזמן ההריון גוף האישה משתנה, חלים בו שינויים פיזיולוגים רבים כל כך, כל רקמה בגופה עוברת שינוי, החל מהעור וכלה בשרירים ובמפרקי הגוף השונים.


העובר גדל, הרחם גדלה ואלו יוצרים עומס על עמוד השדרה ועל אזור הקשת של הגב התחתון. בגלל שהרחם ומן הסתם גם העובר ממוקמים בסמוך לעקומת הגב התחתון, זה משפיע על הסרעפת, הקיבה, משפיע על כל אזור הגב התחתון, האגן- שרירי קרקעית רצפת האגן והאברים שנמצאים באזור זה כמו למשל שלפוחית השתן כל אלו נדרשים להמשיך ולתפקד כרגיל בעוד המקום המוקצה להן הולך ומצטמצם לטובת הרחם הגדלה. כל מה שמתרחש באברי הבטן כמו הקיבה והסרעפת גם אלו משפיעים ומושפעים מהגב התחתון (דרך רקמות חיבור ועצבים).


אחת מהתופעות הקיימות בטווח כאבי הגב, הינו כאב ממוקד בעצם הזנב, העצם התחתונה ביותר בעמוד השדרה, הנמצאת מתחת לעצם הסקרום.


ישנם עוד דברים המשפיעים על כאבי הגב התחתון ועצם הזנב כמו ההורמונים המופרשים במהלך ההריון אשר משפיעים על גמישות המפרקים וחוזקם, וגם חולשה מצטברת של קרקעית האגן.


אצל רוב הנשים בהריון שרירי קרקעית האגן נחלשים, וזה קורה בעיקר בגלל העומס שנוצר עליהם, חלק מהנשים נכנסו להריון עם חולשה קיימת באזור, ואז בהריון בגלל החולשה שלא משתפרת אלא להיפך, הכאבים עוד יותר מתעצמים. כך או כך- במצב כזה של חולשת שרירי קרקעית האגן והשרירי הרחב הביטני, מתקיים למעשה מצב של חוסר תמיכה בבסיס עמוד השדרה, מה שמקושר ישירות למתח, לחץ ועומס על מערכת העצבים במקום כמו גם על הדיסקים הבין חולייתיים.


בנוסף, קצב החיים שלנו בד"כ דורש ישיבה מרובה מול מחשב וחוסר תנועתיות של הגב בכלל, ושל מפרקי הירך, האגן והגב התחתון בפרט, וזה גורם משמעותי ביותר בהיווצרות כאבי הגב. כך שלמעשה, בהיעדר תרגול גופני מתאים ונכון לאישה בהריון (שזה כולל מגוון רחב של תנוחות שמטרתן בין היתר להוריד עומס המופעל על הגב התחתון/עצם זנב/קרקעית אגן), אך טבעי יהיה כי האישה תחווה כאבי גב שונים.

הגעה לשיעורים והתמדה של פעמיים-שלוש בשבוע אמנם לא תעלים את הכאבים אבל תקל באין שיעור על הכאב ותאפשר אויר לנשימה.


בתרגול שבועי המותאם לאישה אשר סובלת מכאבי גב בהריון וסובלת מכאבים בעצם הזנב, אנחנו נשלב כמה דברים חשובים שיאפשרו הקלה על כאב גב בהריון ועל כאבים בעצם הזנב בהריון:

  • נתרגל יחד תנוחות לחיזוק שרירי רצפת האגן וחיזוק שרירי הליבה

  • אנחנו נתרגל יחד הנעה נכונה של מפרקי הירכיים, הגב התחתון- תנועתיות לשחרור וסיכוך המפרקים

  • נאנחנו נתרגל יחד נשימה נכונה והרפיה ממתחים שפסיכולוגית מושלכים לאזורים שונים בגוף, במיוחד לאזור האגן במהלך ההריון

  • אנחנו נתרגל יחד תרגילים המשפרים ומחזקים את היציבה במהלך ההריון כך שהגוף והמוח ידעו כיצד להעביר את האחראיות על נשיאת משקל הגוף אל הרגליים, עבודת חיזוק והארכת שרירי הרגליים.

  • עבודה א-סימטרית במנחים שונים.

  • הימנעות ממגע ישיר של עצם הזנב עם הרצפה/קיר/כסא.

  • תרגילי נשימה (הרפיית והגמשת הסרעפות) והרפיה בטכניקת NLP המשלבת עבודה של תת המודע לשחרור חרדות ופחדים בהריון ולקראת הלידה.


שלך באהבה,

דיקלה מור,

מנחה ומייסדת שיטת דיקלה מור

חיזוק גופני ומנטלי



צפייה 10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page